Nieuws uit Polen
22 september 2010

10e Sterfdag van de ‘Poolse Trabant’

Vandaag is het precies 10 jaar geleden dat het laatste exemplaar van een van de belangrijkste symbolen van communistisch Polen van de band rolde: de Polski Fiat 126p, beter bekend als de Maluch (‘het kleintje’). Nog steeds verrijkt dit autootje het straatbeeld.En dat is natuurlijk helemaal terecht, want waar kun je de Maluch allemaal voor gebruiken? Als opslagschuurtje bijvoorbeeld (zie foto), of als noodagregaat. Hij is zo populair dat met de term ‘Maluch’ bijna exclusief wordt gerefereerd aan deze automobiel.

In communistisch Polen nam de Maluch dezelfde plek in als de Trabant in de DDR. In de jaren 70 werd de auto geïntroduceerd op de consumentenmarkt. Als enige uiteraard, want de economie was strikt gepland en het was het enige model personenauto dat in Polen van de band kwam. Ondanks dat Fiat de auto als puur stadsautootje heeft ontworpen, deed hij al snel dienst als familiewagen. Niet slecht, gezien de Maluch 1.30 m hoog, 1.30 breed en 3 meter lang was. Beenruimte: minder dan 5 centimeter voor achterbank-passagiers.

Volgens bestuurders is het ook de stilste auto allertijden, althans als je tenminste een passagier op de achterbank hebt. Dat komt niet vanwege de motor (een andere bijnaam was ‘hoestertje’), maar vanwege het feit dat de oren van de bestuurder werden afgedekt door de knieën van de passagier achter hem.

Neem die maten (1.30 bij 1.30 bij 3) even in je op en probeer je dit te visualiseren voor het volgende waargebeurde verhaal, begin jaren 90. Recent kwam mijn vrouw thuis van een gastcollege strafrecht met deze anecdote.

(Pas op, lang verhaal!) De hoofdrolspelers: een meisje uit Warschau van in de twintig, een echtpaar, hun Maluch en twee neven.

Op een uitgaansavond was het meisje met de trein op stap in Lodz, met haar toenmalige vriend. Ze woonde nog bij haar ouders, en die hadden prangend verzocht dat ze voor 1 uur ‘s nachts weer thuis moest zijn. Dat betekende de trein vanuit Lodz van 22:00, want dat was de laatste.

Maar helaas: die misten ze.  Het meisje en haar vriend kregen ruzie, waarop hij haar achterliet op een verlaten station.

Niet veel later stopte een Maluch voor het station. Erin zaten vier mensen: een man en zijn echtgenote voorin, en achterin twee mannen die werden voorgesteld als neven. Ze boden haar een lift aan naar Warschau, en die accepteerde ze.

Wat volgde was een dronken rit over de Poolse provinciewegen. De neven met wie de deerne de achterbank deelde hadden al een flinke slok op, en tijdens de rit begonnen ze met haar te rotzooien. Zij was ook niet bepaald nuchter, en stond het allemaal toe.

Maar op een gegeven moment ging het fout. Tijdens een stop verliet iedereen behalve het meisje de auto om ‘bier te halen’. Na een minuut kwam een van de neven terug, en verkrachtte haar (hij verklaarde later dat ze instemde). De tweede neef deed hetzelfde kort daarna. Vervolgens stapte iedereen weer in, en ging de stoet verder.

Hoe ze het deden weet niemand, maar tijdens de rit zouden ze haar tegelijk hebben verkracht. Nogmaals de maten: 1.30 breed, 1.30 hoog inclusief wielen en achterbank, beenruimte van ongeveer 5 cm. Uiteindelijk hield de politie de auto staande, omdat hij zo raar wiebelde. De agent trof 5 mensen aan in een maluch, waarvan twee nuchter (de bestuurder en diens echtgenote) twee dronken (de neven) en een bewusteloos meisje met afgetrokken rokje, gescheurde panty, uitgesmeerde make-up.

De verklaring van het meisje hielp weinig: ze kon zich niets herinneren. De mannen verklaarde dat ze instemde met seks en dat ze tijdens de vrijpartij terugduwde. Er is geen medisch onderzoek gedaan naar de integriteit van het meisje. De bestuurder en voorste passagier zeiden niets gemerkt te hebben.

De neven zijn, meer dan 12 jaar na het incident, veroordeeld voor verkrachting. Dat de zaak voortsleepte had alles te maken met het verhuisgedrag van het slachtoffer: de eerste jaren na het incident verhuisde ze 30 (!) keer, waardoor politie haar niet kon bereiken.

Geen medisch onderzoek, alleen een rapport van de agent (die ze alleen dusdanig aantrof, niet op heterdaad heeft betrapt) en een psycholoog (die stelt dat ze ‘vermoedelijk’ een trauma heeft) was genoeg voor de veroordeling.

Dat is een nogal krappe basis voor een veroordeling van 30 jaar cel, iets waar juristen hevig over discussiëren. De vraag is nu dan ook: is het fysiek mogelijk voor twee mannen iemand te verkrachten (van voor EN achter) op de achterbank van een Maluch?

Hoort bij: Uncategorized — Michiel @ 5:50 pm

Comments are closed.