Nieuws uit Polen
12 oktober 2010

6 zitplaatsen in busje, toch 18 doden

De Poolse ontbijtjournaals openen vandaag met een item dat op het eerste gezicht niet heel erg bijzonder lijkt, maar feitelijk direct alles blootlegt wat er mis is met de Poolse verkeerssituatie. Laat me eerst verwijzen naar beeld dat ik om juridische redenen niet zomaar kan overnemen, hier. Ongelukken komen uiteraard vaker voor in Polen, maar er is goede reden dat dit ongeluk bij Nowe Miasto nad Pilicą (ongeveer 80 km ten zuiden van Warschau) alle voorpagina’s haalt. Ik zet ze op een rijtje:

– Een busje die op een vrachtwagen botst heeft 18 doden tot gevolg. Dat is heel veel, omdat het niet om een kettingbotsing gaat. Er zijn dus verder geen voertuigen betrokken. Neem daarbij dat de vrachtwagenchauffeur slechts lichtgewond is, en je snapt hoeveel inzittenden het busje moest hebben gehad.

– Het ging om een Volkswagen Transporter, met 6 zitplaatsen.

– Het was een pendelbusje dat commercieel werd ingezet. Forensen maken gebruik van de dienst om van de dorpen dagelijks naar hun werk in de stad te gaan. Normaal openbaar vervoer ontbreekt, en in plaats daarvan zijn het louche bedrijfjes die dit soort diensten aanbieden.

– De vrachtwagenchauffeur was nuchter en reed langzaam. Het busje knalde op de vrachtwagen tijdens een inhaalmaneuvre ingezet in dichte mist en op een glad wegdek.

– De boete in Polen voor het vervoeren van meer mensen in een dergelijk busje dan toegestaan: 100 zloty, zo’n 25 euro. Op het moment dat een controle door een busje wordt opgemerkt, geeft deze dat door aan zijn werkgever. Die zet direct een extra busje in om zo zelfs deze kleine boete te omzeilen.

Wie wel eens over de Poolse wegen rijdt, weet dat ze in slechte staat verkeren. Op een uitzondering na zijn de hoofdwegen smal, en leiden ze dwars door de dorpen. Vluchtstroken en rondwegen zijn zeer zeldzaam.

Ook al het vrachtverkeer is gedwongen van deze wegen gebruik te maken. Dat direct vraagtekens bij de vrachtwagenchauffeur worden geplaatst is begrijpelijk: juist hier moeten ze geconcentreerd zijn en kalm aan doen. Dat doen ze zelden. In dit geval is deze chauffeur overigens niets te verwijten.

Een week geleden kwam de Europese Unie met een rapport dat Polen onderaan bungelt als het gaat om verkeersveiligheid. Per miljoen inwoners vallen jaarlijks 120 doden. Gemiddelde binnen de EU: 69.

Niet alleen de infrastructuur is daar debet aan. Neem het ‘gewone’ autoverkeer. Polen rijden als gekken, zo eenvoudig ligt het. Snelheden van 120 tot 160 zijn eerder regel dan uitzondering. Inhalen in een blinde bocht? Waarom niet. Heuveltje en doorgetrokken streep? Negeren. Je bent immers geen vent als je risico’s in het verkeer mijdt, toch?

Als laatste is er het probleem met de busjes. Wie van een grote(re) stad naar de randgemeenten wil komen of vice-versa, heeft weinig keus. De spoorwegen zijn uiterst beperkt. De officiële busdienst PKS, rijdt amper (eens per dag, als je geluk hebt), en is bovendien lang niet zo veilig als je zou willen.

Het zijn dus private bedrijfjes die deze taak op zich nemen, en het is een bekend gegeven dat ze daarbij een loopje nemen met de regels. Waarom slechts 6 betalende passagiers meenemen als er 18 mensen in zo’n busje passen?

Al deze problemen zijn in één letterlijke klap duidelijk geworden. Jammer alleen dat het 18 mensenlevens heeft moeten kosten.

Hoort bij: Uncategorized — Michiel @ 7:09 pm

Comments are closed.