Nieuws uit Polen
12 januari 2011

Het gewraakte rapport

Hij is openbaar gemaakt: het rapport van de Russische IAC-commissie over de vliegramp bij Smolensk waar de Poolse president Lech Kaczynski en 95 anderen bij om het leven kwamen. Het rapport is, vertaald naar het Engels, hier te downloaden. Voor de Poolse politieke reacties hoeft geen moeite meer te hebben gedaan. Een maand geleden verwierp de regering Tusk al de resultaten van het voorlopige rapport, en dit rapport wijkt daar amper van af.

Het is vooral de eenzijdigheid die wrevel wekt. Geen fouten aan Russische kant, een hele berg fouten aan Poolse kant. Een greep:

De gezagvoerder, Arkadiusz Protasiuk, zou onervaren zijn geweest. Geen van de piloten zou de juiste training hebben ondergaan voor landingen onder dergelijke omstandigheden.

De bevelhebber van de Poolse luchtmacht, Lt. Gen. Andrzej Blazik zou aanwezig zijn geweest in de cockpit. De psychologische druk op de gezagsvoerder zou te groot zijn geweest.

Bovendien zou Blazik 0,6 promille alcohol in zijn bloed hebben gehad, drie á vier glazen dus.

De verkeerstoren in Smolensk had meerdere waarschuwingen afgegeven om geen landingspogingen te ondernemen.

Enzovoorts enzovoorts enzovoorts.

De Poolse argwaan heeft een aantal redenen. Gekrengde nationale trots is één factor, maar er zijn zaken die het Russische onderzoek in hun ogen extra verdacht maken. Neem de experts die aan het onderzoek hebben bijgedragen: allemaal bevelhebbers, piloten en experts uit de voormalige Sovjetunie. Geen enkele Poolse expert werd uitgenodigd, en de Poolse regering en leger kregen niet de beschikking over de zwarte doos.

De conclusie die de Poolse argwaan het meeste voedt, is dat de bevelhebber van de luchtmacht gedronken zou kunnen hebben. Op het moment van de crash was het even voor 09:00 uur ‘s ochtends Poolse tijd. Dat is niet bepaald een tijdstip om vier glazen alcohol weg te tikken, zeker niet voor een hoge militair in officiële functie.

De belangrijkste conclusie van het rapport ook door de regering Tusk onderschreven: het gaat naar alle waarschijnlijkheid om fouten van de piloot. Maar wat Tusk wil horen is vooral dat ook de verkeersleiding zaken verkeerd heeft aangepakt. Als dit rapport één effect heeft gehad, dan is het dat het wantrouwen van Polen richting Rusland alleen maar is gegroeid.

Hoort bij: Uncategorized — Michiel @ 3:41 pm

Comments are closed.